Vyvážený přísun živin během dne

Vyvážený přísun živin
Vyvážený přísun živin

Nejdůležitější je správné rozdělení konzumace všech potřebných živin v průběhu dne. Ráno zařaďte zejména kvalitní sacharidy a dejte k nim trošku tuku a kvalitní bílkovinu. Jak se více den blíží k večeru, více omezujte sacharidy a nechte převažovat bílkoviny. K večeři už si nedávejte ovoce a přílohy i pečivo. Vynechte úplně sladkosti. Zařaďte různé saláty, maso, sýry, ryby, vejce, luštěniny a mléčné výrobky. Vyhněte zcela se průmyslovým potravinám a dbejte na čerstvost a vhodnou úpravu jídla. Žádné smažení a raději dušení či vaření v páře. Některé skupiny potravin raději ze svého jídelníčku postupně odstraňujte a učte se žít bez nich.

Co vynechat z jídelníčku

Nejméně vhodnou skupinou jsou různé sladkosti a pochutiny, jako jsou chipsy, tyčinky a křupky. Vynechte polotovary, instantní pokrmy, konzervy a průmyslové nebo upravované výrobky, dochucovadla a slazené nápoje. Vyhýbejte se fast foodům a těžkým pokrmům. Další skupinou vhodnou k omezení jsou uzeniny, časté masné výrobky a zejména smažená i pečená jídla. Místo smaženého sýra s hranolky, tučného salámu a klobás si dejte libovou a kvalitní drůbeží šunku nebo pečeného pstruha. Vždy rozhoduje kvalita. Důležité je volit vhodnou tepelnou úpravu, tedy vynechat smažení a pečení, a začít vařit v páře a dusit. Čerstvé potraviny co nejdříve zkonzumujte a zabraňte ztrátám cenných látek. Méně solte a zkuste bylinky a koření.

Nerozhoduje jen jeden faktor

Když se rozhodnete hubnout, nezaměřujte své stravování pouze na jeden faktor. Nesledujte jen glykemický index, nepočítejte jen kalorie, nebo nesledujte pouze obsah tuku. Jde o ucelený komplex, který pouze uceleně funguje. Sám o sobě nefunguje žádný z těchto činitelů. Je důležité mít neustálý přehled o tom, co přes den jíme. Zpočátku to může být složité, ale postupem času si zvyknete a budete si své jídlo vyváženě chystat automaticky. Časem to půjde to prakticky samo. Dosáhnete mnohem výraznějších výsledků, než když byste stále jen vážili, počítali a sledovali jako ostříž vše co jíte. Musíte být v pohodě, nikoliv ve stresu, jinak to nebude účinné.