Červená řepa jako zdravá i chutná superpotravina

Červená řepa jako zdravá i chutná superpotravina
Červená řepa jako zdravá i chutná superpotravina

Víte, co jsou to superpotraviny? Jedná se o potraviny, které v sobě ukrývají více tělu prospěšných látek než jakékoli jiné potraviny. Mezi takto výživné potraviny patří například i červená řepa, která je i velice chutná. Tedy chutná je v okamžiku, kdy se dobře připraví. Bohužel mnozí lidé ji mají zafixovanou ze školních jídelen, kde se nepřipravovala zrovna dobře. Dejte jí však ještě šanci, jelikož může velmi výrazně pomoct vašemu zdraví.  

Červená řepa a zdraví 

Červená řepa patří k vůbec nejzdravějším druhům zeleniny. Obsahuje totiž tělu prospěšné a potřebné živiny, bez nichž by lidský organismus nemohl správně fungovat. Kromě vitaminu C a E obsahuje také řadu minerálů. K nim patří například železo, draslík, hořčík, také mangan nebo zinek. Dokonce v sobě ukrývá látku zvanou betain, která zabraňuje kornatění tepen čili zabraňuje i srdečním příhodám. Červená řepa obsahuje i pektin, který je zase podporou vylučování cholesterolu.  

Co dalšího červená řepa umí? Neoznačuje se za jeden z nejzdravějších druhů zeleniny jen tak! Kromě podpory vylučování cholesterolu či zabraňování kornatění tepen umí i povzbudit činnost žaludku. Také vyloučí sůl z těla nebo podpoří tvorbu žluči. Pokud červenou řepu přidáte do svého jídelníčku, poděkují vám i játra. Řepa totiž podporuje jejich činnost. Působí taktéž močopudně a zbavuje tělo olova a radioaktivních látek.  

K dalším tělu prospěšným účinkům patří i zlepšení stavu nemocných, kteří trpí boreliózou. Má protisklerotické účinky a působí protinádorově. Konzumovat by ji měly především ženy, jelikož může ulevit od menstruačních potíží.  

Kdy je červená řepa nejlepší? 

I když se v červené řepě i po tepelné úpravě zachová řada živin, stejně je nejlepší zasyrova. V syrovém stavu je vůbec nejzdravější, na tom se shodují odborníci i lékaři. Je však pravdou, že v syrovém stavu červená řepa ne všem sedne. Proto to udělejte chytře. Co zkusit šťávu z červené řepy? Nemusíte ji dokonce pít samotnou. Přidejte ji do ranního smoothie, které jste si připravili k snídani. Takzvané smoothie čili zeleninová či ovocná šťáva bude rázem výživnější a zdravější.  

Je však také pravdou, že červená řepa zachutná až po nějaké době. Proto to s ní nevzdávejte, jelikož se po ní budete cítit opravdu dobře. Šanci dejte třeba svěžím salátům, do nichž červenou řepu nakrájíte. Nebo ji přihoďte do polévky. Svou chutí ozvláštní i nejednu pomazánku nebo rizoto. Nebo ji snad upečete v troubě s dobrým kořením a přidáte ji jen jako přílohu k masu?