Quinoa jako královna vašeho jídelníčku

Quinoa jako královna vašeho jídelníčku
Quinoa jako královna vašeho jídelníčku

Svůj jídelníček můžete zpestřit o celou spoustu věcí. Můžete do něj zařadit řadu superpotravin, ovšem nejlépe uděláte, pokud se královnou toho vašeho jídelníčku stane takzvaná quiona. Mezi Čechy je plodina pocházející z Jižní Ameriky známá hlavně jako merlík. Co je zajímavé, tak to že je mezi námi už déle jak pět tisíc let. Přesto jsme na ni posledních pár let pořádně zapomínali. A je to velká škoda, mluvíme skutečně o královně našeho jídelníčku, která má na organismus velice pozitivní vliv.  

V současné době je možné najít několik druhů této obiloviny. V obchodech se nejčastěji setkáte s bílou, červenou, a nakonec také s černou obilovinou. U všech ale platí, že jsou plné tělu prospěšných látek, mnoha vitaminů a minerálů. Konkrétně obsahují hořčík, draslík, také vitaminy skupiny B, mimo jiné i vápník nebo vitamin E.  

Quinoa je bez lepku 

Nejen, že tento druh obiloviny má celou spoustu zdraví prospěšných účinků, ale také je zcela bez lepku. To ocení lidé trpící celiakií, kteří si nemohou dopřát klasické pečivo nebo výrobky vyrobené z mouky.  

Bohatý zdroj bílkovin 

Quinou by do svého jídelníčku měli zařadit i ti, kteří se řadí mezi vegetariány nebo vegany. I když mluvíme o obilovině, je skvělým zdrojem bílkovin. A právě to je látka, která vegetariánům a veganům velice často chybí.  

I když je quinoa bohatým zdrojem bílkovin, nemyslete si, že tím výčet jejích zdraví prospěšných účinků končí. Pyšní se také vysokým obsahem antioxidantů či vynikajícím aminokyselinovým profilem. Ten je tvořen rovnou devíti esenciálními oleji. 

Quinoa nejen do salátů 

Možná se ptáte, jak quinou konzumovat. Nehledejte v tom žádnou vědu, je to poměrně prosté – stačí ji třeba přimíchat do salátů. Tento typ obiloviny se má rád třeba s čočkou a kozím sýrem nebo s tuňákem.