Hodnocení firem na internetu je stále využívaná věc. Z posledních průzkumů vyplývá, že až 97 % dotazovaných využívá firemní zkušenosti a jsou jedním z rozhodujících faktorů, které přispívají nebo naopak zabraňují koupi daného produktu. Bohužel internetem kolují i falešné reference, které mají za úkol oklamat spotřebitele. Nenaleťte jim, naučte se je rozpoznávat.
Až 15 % referencí je falešných
Je mylné se domnívat, že reference na internetu jsou pravdivost sama. Až 15 % z nich jsou falešné a mají za úkol oklamat konečného spotřebitele, jak ostatně bylo zmíněno. Zatímco za některými stojí konkurence, která chce pošpinit jméno svému sokovi, za jinými (a těmi pozitivními) může stát sama firma, která si je jednoduše píše.
Rozeznat je, to není vůbec jednoduché. Lidé jsou z toho maximálně na vážkách a nevědí, čemu věřit. Mnohdy se však přiklání k té špetce negativity, i když je v obklopení pozitiv.
Abyste neudělali chybu a buďto nenaletěli, nebo naopak si nenechali ujít možnost nakoupit v opravdu kvalifikovaném, certifikovaném obchodě, naučme se rozeznávat falešné recenze.
Sledujte několik faktorů
Obecně se vyplatí sledovat několik faktorů. Obecně je důležité dát na vlastní pocit a intuici. Pokud se jedná o referenci příliš reklamní, pravděpodobně za ní nebude stát sám zákazník. Jestliže máte pocit, že jste danou referenci už někde někdy četli, opět ji neberte vážně. A stejně tak sledujte, kolikrát konkrétní zákazník referenci uděluje. Je to příliš často? A má jich na kontu víc, jen jsou u různých produktů? Tak i na to si dejte pozor.
Sledujte také chyby – ne všichni píšou bezchybně. Občasné hrubky dodávají důvěryhodnosti, naopak přílišná spisovnost může zavánět nedůvěrou.
Také se dívejte na superlativa, která se v textu obsahují. Pokud by je normální zákazník nepoužil, opět dejte větší důraz jinému názoru.