Zdravé stravování vyžaduje pravidelný rytmus

Zdravé stravování
Zdravé stravování

Zdravý životní styl provází pravidelná fyzická aktivita a pravidelné vyvážené stravování. Udržení pravidelného rytmu může být pro někoho zpočátku velmi náročné. Nenechte se svádět stravováním ve fast-foodech a polotovary. Chystejte si předem sebou do práce kvalitní svačiny a stravujte se v místech, kde prodávají kvalitní, čerstvá a také zdravá jídla. Důležité je umět si udělat na jídlo čas. Nikdy nejezte ve spěchu, u počítače nebo za chůze. Pár minut na klidnou svačinu se najde vždy. Jezte nejlépe alespoň 5 krát denně v malých porcích. Aktivní sportovci mohou jíst 6 až 8 krát denně. Metabolismus udržíte neustále nastartovaný s rozestupy 2 až 4 hodiny mezi jídly.

Kdy jíst naposledy

Rozšířené pravidlo, že se má jíst naposled v 17 hodin nebo v jinou určitou hodinu, je mýtus. Dodržte poslední jídlo asi 3 hodiny před spaním. Pokud patříte k lidem, kterým se špatně usíná s prázdným žaludkem, dodržte alespoň hodinu před spaním, kdy si dáte něco malého. Doporučujeme kvalitní bílkovinu. Dbejte na správný poměr živin a dodržte tři základní živiny. Tuky, sacharidy a bílkoviny v optimálním poměru. Nemáte-li problémy s váhou, doporučován poměr je asi 55 až 60 % sacharidů, 25 až 30 % tuků a 10 až 15 % bílkovin. Jestliže vás trápí nadváha, musíte zvýšit podíl bílkovin a snížit k tomu množství sacharidů a tuků, zejména těch živočišných. Bílkoviny pak tvoří 30 % jídelníčku, 50 % sacharidy a 20 % tvoří tuky.

Vhodné zdroje živin

Mezi zdravé a kvalitní sacharidy patří, celozrnné obiloviny, žitné, ovesné a méně pšeničných. Dále pak těstoviny, rýže, luštěniny, brambory, některá zelenina. Vynechte jednoduché cukry a nejezte jich víc než 7 až 10 % z celkového podílu sacharidů, stačí jen ovoce. V čase hubnutí je nutné omezit klasické přílohy, ale nevynechávat. Uberte množství brambor, rýže, těstovin a pečiva. Mezi kvalitní bílkoviny patří libové drůbeží, telecí, jehněčí i zvěřina, ryby, vejce, netučné, ale ne nízkotučné mléčné výrobky, méně tučné sýry, přírodní sýry, zakysané výrobky a luštěniny. Bílkoviny jsou zásadní při hubnutí, neboť vás nejvíce zasytí a pomalu se vstřebávají. Velká část kalorií se spálí během trávení. Chrání svalovou hmotu, která se při hubnutí ztrácí. Mezi kvalitní tuky patří ryby, semínka, ořechy a kvalitní za studena lisované oleje.